Νομίζω ότι πλέον ηρέμησα αρκετά ώστε να μπορώ ν’ απαντήσω στον κύριο Κούρτοβικ με τρόπο που να δηλώνει ότι είμαι γυναίκα και όχι γυναικούλα, ότι είμαι κυρία και όχι υβρεολόγος, γιατί όλα έχουν και ένα όριο και ο κύριος αυτός το ξεπέρασε προ πολλού. Δεν θ’ αναφερθώ στην Πασχαλία ούτε στην Χρυσηίδα, είναι μεγάλα κορίτσια και οι δύο για να υπερασπιστούν τον εαυτό τους, Η Πασχαλία το έκανε ήδη με τον καλύτερο τρόπο στο blog της. Ούτε θα απολογηθώ για ότι γράφω, πολύ δε περισσότερο για την ανταπόκριση του κοινού στα βιβλία μου. Θα σταθώ στο άρθρο του κυρίου Κούρτοβικ το οποίο δεν σας κρύβω διάβασα και ξαναδιάβασα για να βεβαιωθώ ότι δεν είχα παρανοήσει κάτι….
Πολύς κόσμος θέλησε από μένα να μιλήσω και κάποιοι ίσως απογοητεύτηκαν που δεν το έκανα, αλλά ας μου επιτραπεί η έκφραση: «Είμαι παλιά καραβάνα» στις προσβολές και ξέρω τι κρύβεται πίσω από αυτές, αλλά και πόσο λίγο ρόλο θα παίξει οποιαδήποτε απάντηση. Για να μην πω ότι απαντώντας σε κάτι που δεν αξίζει ν’ απαντηθεί, ανοίγεις έναν φαύλο κύκλο με όλους αυτούς που κρίνουν, αλλά δεν δέχονται την κριτική, που θεωρούν εαυτούς υπεράνω όλων….
Ο κύριος Κούρτοβικ, μίλησε για μικροαστική τάξη για «πρόσωπα ρημαγμένα», για «ξασμένα μαλλιά» ή «οξυζεναρισμένα» για «αλαφιασμένο βλέμμα» και για μας. Που είχαμε βγει από το κομμωτήριο για να φωτογραφηθούμε. Που κοιτούσαμε με πώς το είπε; Α, ναι: «με συγκρατημένα περήφανο και καθησυχαστικό βλέμμα» το αναγνωστικό κοινό που αποτελείται κατά την γνώμη του μόνο από γυναίκες και τόσα άλλα.
Σε ποιο απ’ όλα θέλετε ν’ απαντήσω και πώς να το κάνω χωρίς να πέσω στο επίπεδό του που καλώς ή κακώς πίστευα ότι ήταν κάπως καλύτερο, αφού φιγουράρει ως δημοσιογράφος, λογοτέχνης, βιβλιοκριτικός και ούτε και εγώ ξέρω πόσα επίθετα προσθέτει από μόνος του στο όνομά του για να πάρει λίγη από την αξία που εμπεριέχουν. Ή μήπως του τα αποδίδουν ομότεχνοι φοβούμενοι την πένα του αλλά και το βήμα που κατέχει.
Πολύς κόσμος θέλησε από μένα να μιλήσω και κάποιοι ίσως απογοητεύτηκαν που δεν το έκανα, αλλά ας μου επιτραπεί η έκφραση: «Είμαι παλιά καραβάνα» στις προσβολές και ξέρω τι κρύβεται πίσω από αυτές, αλλά και πόσο λίγο ρόλο θα παίξει οποιαδήποτε απάντηση. Για να μην πω ότι απαντώντας σε κάτι που δεν αξίζει ν’ απαντηθεί, ανοίγεις έναν φαύλο κύκλο με όλους αυτούς που κρίνουν, αλλά δεν δέχονται την κριτική, που θεωρούν εαυτούς υπεράνω όλων….
Ο κύριος Κούρτοβικ, μίλησε για μικροαστική τάξη για «πρόσωπα ρημαγμένα», για «ξασμένα μαλλιά» ή «οξυζεναρισμένα» για «αλαφιασμένο βλέμμα» και για μας. Που είχαμε βγει από το κομμωτήριο για να φωτογραφηθούμε. Που κοιτούσαμε με πώς το είπε; Α, ναι: «με συγκρατημένα περήφανο και καθησυχαστικό βλέμμα» το αναγνωστικό κοινό που αποτελείται κατά την γνώμη του μόνο από γυναίκες και τόσα άλλα.
Σε ποιο απ’ όλα θέλετε ν’ απαντήσω και πώς να το κάνω χωρίς να πέσω στο επίπεδό του που καλώς ή κακώς πίστευα ότι ήταν κάπως καλύτερο, αφού φιγουράρει ως δημοσιογράφος, λογοτέχνης, βιβλιοκριτικός και ούτε και εγώ ξέρω πόσα επίθετα προσθέτει από μόνος του στο όνομά του για να πάρει λίγη από την αξία που εμπεριέχουν. Ή μήπως του τα αποδίδουν ομότεχνοι φοβούμενοι την πένα του αλλά και το βήμα που κατέχει.
Είπα κάποτε σε μια συνέντευξη ότι δεν θίγω κανέναν και δεν θίγομαι. Ο κύριος Κούρτοβικ θα με κάνει να παραβώ την αρχή μου, γιατί μέσα στο μένος του με ακύρωσε σαν άνθρωπο. Εκτός από… «ροζ μπεστελλερίστα» είμαι και επαγγελματίας και σύζυγος αλλά κυρίως μητέρα και δεν ανέχομαι τέτοιο διασυρμό. Ας έγραφε ότι ήθελε για το «ροζ» βιβλίο μου. Ας το κομμάτιαζε με την προϋπόθεση ότι είχε καθίσει και πιεστεί να το διαβάσει. Αυτό αφορούσε την δουλειά μου και εφόσον εκτίθεμαι, είμαι έτοιμη για την κριτική του καθενός Κούρτοβικ.
Ποιος του είπε από ποια κοινωνική τάξη κατάγομαι; Πότε με γνώρισε; Ξέρει τους γονείς μου, την καταγωγή μου, τον άντρα μου, την θέση μου; Δεν με ξέρει, δεν τον ξέρω και ούτε θέλω να τον μάθω. Αλλά δεν τον ενόχλησα ποτέ. Κανένα κριτικό βιβλίου δεν έχω ενοχλήσει ποτέ και αν υπάρχει έστω και ένας που έχει δεχτεί δική μου ενόχληση, τον προκαλώ να βγει και να το πει. Εγώ μόνο σχέση με το αναγνωστικό κοινό έχω. Σε αυτό εμπιστεύομαι όσα γράφω και από αυτό περιμένω την ετυμηγορία. Όταν έγραψα το ποτάμι, με ήξεραν λίγοι, οι εφημερίδες δεν ήξεραν ούτε το όνομά μου και τίποτα και κανείς δεν το εμπόδισε να πουλήσει στον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του 110.000 αντίτυπα!
Αν έχει έστω και λίγη εντιμότητα μέσα του, θα βγει και θα επανορθώσει, θα ζητήσει συγνώμη και από εμένα και από τις άλλες δύο κυρίες, αλλά κυρίως από το αναγνωστικό κοινό που έθιξε κατάφωρα και άδικα. Δεν θα του στείλω τα χιλιάδες mail που λαμβάνω από νέες, νέους, κορίτσια και αγόρια που μακράν απέχουν από κυρίες με …μαραμένο πρόσωπο! Δεν είναι δικαστής, δεν είμαι κατηγορούμενη, παρά μονάχα για ένα! Σέβομαι το αναγνωστικό κοινό, το αγαπάω και με αγαπάει. Του δίνω ταξίδια ψυχής και ποτέ δεν προσποιούμαι κάτι άλλο από αυτό που είμαι!
Όσο για το αν ανήκω στην λογοτεχνία, στην παραλογοτεχνία και σε όποιο άλλο είδος επινοήσουν στενόμυαλοι άνθρωποι, αυτό ας το αφήσουμε να το κρίνει ο χρόνος και κυρίως το αναγνωστικό κοινό. Ας μην το υποτιμούμε πια και τόσο πολύ! Εκτός αν ο κύριος Κούρτοβικ είναι της λογικής : «Όλοι τους τρελοί, εκτός από μένα»!
Δεν θα ξανασχοληθώ με το θέμα και αυτό ούτε με καμιά άλλη «κριτική», αλλά δεν είμαι και σίγουρη ότι αυτή η ιστορία θα σταματήσει εδώ. Αν ο κύριος αυτός επιμένει, θα κινηθώ νομικά και για πρώτη φορά στη ζωή μου θα κάνω μήνυση σε άνθρωπο.
Απ’ ότι είμαι σε θέση να γνωρίζω, ο εκδότης μου ετοιμάζει την δική του απάντηση. Εγώ θα κλείσω με μια απαίτηση:
Ζητώ να με αφήσουν ήσυχη και να μην ασχολούνται μαζί μου. Δεν θέλω ούτε την εύνοια τους, ούτε ύμνους, ούτε διασυρμούς. Θέλω μόνο και χρειάζομαι το αναγνωστικό κοινό. Τον τελευταίο και απόλυτο κριτή της δουλειάς μου….
Ποιος του είπε από ποια κοινωνική τάξη κατάγομαι; Πότε με γνώρισε; Ξέρει τους γονείς μου, την καταγωγή μου, τον άντρα μου, την θέση μου; Δεν με ξέρει, δεν τον ξέρω και ούτε θέλω να τον μάθω. Αλλά δεν τον ενόχλησα ποτέ. Κανένα κριτικό βιβλίου δεν έχω ενοχλήσει ποτέ και αν υπάρχει έστω και ένας που έχει δεχτεί δική μου ενόχληση, τον προκαλώ να βγει και να το πει. Εγώ μόνο σχέση με το αναγνωστικό κοινό έχω. Σε αυτό εμπιστεύομαι όσα γράφω και από αυτό περιμένω την ετυμηγορία. Όταν έγραψα το ποτάμι, με ήξεραν λίγοι, οι εφημερίδες δεν ήξεραν ούτε το όνομά μου και τίποτα και κανείς δεν το εμπόδισε να πουλήσει στον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του 110.000 αντίτυπα!
Αν έχει έστω και λίγη εντιμότητα μέσα του, θα βγει και θα επανορθώσει, θα ζητήσει συγνώμη και από εμένα και από τις άλλες δύο κυρίες, αλλά κυρίως από το αναγνωστικό κοινό που έθιξε κατάφωρα και άδικα. Δεν θα του στείλω τα χιλιάδες mail που λαμβάνω από νέες, νέους, κορίτσια και αγόρια που μακράν απέχουν από κυρίες με …μαραμένο πρόσωπο! Δεν είναι δικαστής, δεν είμαι κατηγορούμενη, παρά μονάχα για ένα! Σέβομαι το αναγνωστικό κοινό, το αγαπάω και με αγαπάει. Του δίνω ταξίδια ψυχής και ποτέ δεν προσποιούμαι κάτι άλλο από αυτό που είμαι!
Όσο για το αν ανήκω στην λογοτεχνία, στην παραλογοτεχνία και σε όποιο άλλο είδος επινοήσουν στενόμυαλοι άνθρωποι, αυτό ας το αφήσουμε να το κρίνει ο χρόνος και κυρίως το αναγνωστικό κοινό. Ας μην το υποτιμούμε πια και τόσο πολύ! Εκτός αν ο κύριος Κούρτοβικ είναι της λογικής : «Όλοι τους τρελοί, εκτός από μένα»!
Δεν θα ξανασχοληθώ με το θέμα και αυτό ούτε με καμιά άλλη «κριτική», αλλά δεν είμαι και σίγουρη ότι αυτή η ιστορία θα σταματήσει εδώ. Αν ο κύριος αυτός επιμένει, θα κινηθώ νομικά και για πρώτη φορά στη ζωή μου θα κάνω μήνυση σε άνθρωπο.
Απ’ ότι είμαι σε θέση να γνωρίζω, ο εκδότης μου ετοιμάζει την δική του απάντηση. Εγώ θα κλείσω με μια απαίτηση:
Ζητώ να με αφήσουν ήσυχη και να μην ασχολούνται μαζί μου. Δεν θέλω ούτε την εύνοια τους, ούτε ύμνους, ούτε διασυρμούς. Θέλω μόνο και χρειάζομαι το αναγνωστικό κοινό. Τον τελευταίο και απόλυτο κριτή της δουλειάς μου….
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήγιατί ξέρω ότι κατάλαβες πως μιλούσα από αγάπη κι ας με "μαλώνει¨ς" πάντα ότι και να πω.
Ούτε εγώ συμφωνώ πάντα με όσα διαβάζω αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπ΄΄αρχουν όρια στην ύβρη...
Ταραντούλα
Αχ , τι θα κάνω με σένα; Δενε ίναι τι λες αλλά πώς το λες! Αγάπα όμως τους φίλους σου με τα ελαττώματά τους! Και ναι Γεράσιμε (αρνούμαι πειστικά το Ταραντουλα) υπάρχουν όρια στον διασυρμό μια γυναίκας από ορισμένους.... Γιαί έθιξε περσσοτερο την γυναίκα παρά την συγγραφέα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν νομίζω ότι θα μπορούσες να απαντήσεις με καλύτερο τρόπο!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήεγώ σε έχω στην καρδιά μου, και τα βιβλία σου είναι τα καλύτερα "ταξίδια" της ζωής μου...
Άστους να λένε Λενάκι...
Η απάντηση βγήκε μέσα από την ψυχή μου και λιγότερο από το μυαλό μου. Και ναι, δεν θέλω ν' ασχοληθώ ξανά. έχω πολύ πιο σπουδαία και όμορφα πράγματα να κάνω! Σε λίγες ώρες φεύγω για την Πάτρα και μετα σειρά έχει η Κυπαρισσία... Θα γεμίσω αγάπη και όμορφες εικόνες.... αυτές μένουν και όχι οι κακίες το καθενός...
ΑπάντησηΔιαγραφήΛενα , καλημερα ειμαι η Ασπα 29 ετων,παντρεμενη χωρις παιδια ακομα, εχω κι εγω παραπανω κιλα , ξασμενα μαλλια και οξυζεναρισμενα, λοιπον διαβαζω φανατικα ολα τα βιβλια σου κι εγω αλλα και η μητερα μου η οποια ειναι νεοτατη , και εχω ταξιδεψει μαζι τους σε αλλα μερη μαγικα, δεν επιτρεπω σε κανεναν απο αυτους τους πως του ς λενε να δεις , βιβλιοκριτικους ...η' κατι τετοιο , να μιλουν ετσι για συγγραφεις που με τα κειμενα τους κρατουν συντροφια σε εμενα και σε χιλιους αλλους αναγνωστες
ΑπάντησηΔιαγραφήνα εισαι καλα Λενα μου , παντα γερη και δυνατη
Λένα μου, πιστεύω ότι αρκετά ασχοληθήκαμε με τον εν λόγω κύριο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝισάφι πια!!!
Κοίταξε να περάσεις καλά στην Πάτρα και στην Κυπαρισία.
Ας σκουπίζουν ορισμένοι την σκόνη σου...
Λένα μου μόνη σου το είπες .... σημασία έχει ότι θα γεμίσεις αγάπη και όμορφες εικόνες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό άτομα που σε αγαπάνε και σε εκτιμούν.
Ολοι οι υπόλοιποι δεν νομίζω να είναι σε θέση να σε πληγώσουν, γιατί απλά πρέπει να σου είναι αδιάφοροι!
Λένα μου
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απόλυτα με την τοποθέτησή σου. Όσο για την τοποθέτηση των Εκδόσεων ΨΥΧΟΓΙΟΣ θα σταλεί στα Νέα προς δημοσίευση
Κ.
Δεν περίμενα τίποτα λιγότερο και σας ευχαριστώ. Και ελπίζω οτι θα έχουν το σθένος να δημοσιεύσουν την τοποθέτηση του εκδότη μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛένα μου καλά θα κάνεις να μην ξανά ασχοληθείς με τον κύριο αυτό ,μάλλον , μισογύνη ,γιατί κ εμένα η επίθεση αυτή,γιατί για επίθεση πρόκειται και όχι κριτική,μου φάνηκε πως ήταν για να σε θίξει ως άτομο και όχι να σχολιάσει το βιβλίο σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚοίτα μπροστά λοιπόν και ευχαριστήσου την περιοδεία σου!!!
Σε αγαπάμε πολύ!!!!!
Για άλλη μια φορά φάνηκε πως όσοι σε πολεμούν, δεν μπορούν ούτε στο ελάχιστο να σε βλάψουν!! Η αγάπη, παραμένει αγάπη, όση λάσπη και αν της ρίξουν για να την υποβιβάσουν!! Την αξία σου ως συγγραφέα, ώς προσωπικότητα και ώς άνθρωπο, κάποιοι ίσως να μην την καταλάβουν ποτέ γιατί είναι κλεισμένοι στον μικρόκοσμο του σνομπισμού τους!!Αλλά αυτό δεν πρέπει να σε αφορά και να σε αγγίζει!! Όσο για την οικογένεια, τους φίλους και το αναγνωστικό σου κοινό, παραμένουν πάντα περήφανοι για εσένα, γιατί εσύ τους δίνεις κάθε μέρα λόγο να αισθάνονται έτσι!! Προχώρα μπροστά λοιπόν και άσε ορισμένους να...λαχανιάζουν στην προσπάθεια τους να σε φτάσουν...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ευγενική από μέρους σου, Λένα, η απάντηση στον κ. Κούρτοβικ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο διάβασα το Σάββατο και εξεπλάγην! Το ξεπέρασα κάπως διότι συμβαίνουν κάτι τέτοια, αλλά όταν διάβασα και το λάθος στο επίθετό σου (?) κάποιο καμπανάκι χτύπησε μέσα μου και να πω την αλήθεια μου την περίμενα την αντίδραση πιο «άγρια». Πολύ καλά έκανες κι απάντησες με τρόπο και ήθος, το ήθος ΣΟΥ!!!
Υ.Γ. Με την ευκαιρία να σε ρωτήσω αν έλαβες την Ανθολογία που σου έστειλα.
Ευχαριστώ όλους σας για τα ευγενικά σας σχόλια και την στήριξη. Το μεγαλυτερο και σπουδαιότερο που αποκόμισα σας συγγραφέας είναι η ανεκτίμητη αγάπη του κόσμου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε Δουκάκη επειδή λείπω συνεχώς δεν βρήκα την ευκαιρία να επισκεφθώ την θυρίδα μου. (Το ταχυδρομείο είναι αρκετά μακριά από το σπίτι μου) αλλά την Παρασκευή που επιστρέφω θα είναι η πρώτη μου δουλειά! Σας ευχαριστώ και πάλι.
Λένα μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην αξία του καθε λογοτέχνη δεν την καθορίζουν μόνο οι κριτικές που δέχεται αλλά και η ανταπόκριση που έχει στις καρδιές των αναγνωστών. Ανατρέχοντας στην ιστορία της λογοτεχνίας σε βάθος χρόνου θα βρούμε πολλούς λογοτέχνες που τους απαξίωσαν κάποιοι κριτικοί και που όμως σήμερα θεωρούνται "κλασσικοί". Για αυτό δε νομίζω ότι αξίζει να στενοχωριέσαι εσύ,η Πασχαλία και η κ. Δημουλίδου για την κριτική που δεχθήκατε. Όπως είπε και ο Λασκαράτος " Ο,τι έχει ο καθείς δίδει".
Τελικά γιατί του δίνουνε βήμα αυτού του τρισάθλιου μαλάκα? Μήπως γιατί εσύ έχεις 4 φορές πιό πολλούς αναγνώστες απο αυτόν? Τυχαίο είναι αυτό, ή και εγώ είμαι μεσηλιξ ξανθιά? Θέλω να βρω το προσωπικό email του εν λόγω κόπανου να του στείλω μια ξεγυρισμένη φωτό μου
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σας. Είμαι από εκείνες τις αναγνώστριες που δεν διαβάζουν αυτό που οι κριτικοί συνηθίζουν να ονομάζουν "ροζ λογοτεχνία". Ωστόσο, στις παρέες μου, στις συζητήσεις με φίλους αναγνώστες συχνά συζητάμε αναφορικά με τους διαχωρισμούς αυτούς -λογοτεχνία και παραλογοτεχνία. Ένα ερώτημα που πάντα παρουσιάζεται αναφέρεται στο ποιο είναι το αντικειμενικό κριτήριο, με βάση το οποίο θα γίνει η όποια τοποθέτηση ενός βιβλίο στην α ή β κατηγορία. Θα με ενδιέφερε πολύ η γνώμη σας επί αυτού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τις ευχαριστίες μου,
Μαίρη.
Λένα μ΄έχει συνεπάρει και αυτό το υπέροχο βιβλίο σου και δεν κρατήθηκα μπήκα στο μλοκ να σου εκφράσω τα συγχαρητηριά μου πριν το τελειώσω. Και είδα και τ΄άλλα. Ένα από τα πολλά που δεν κατάλαβα είναι γιατί " η κατώτερη μεσαία τάξη, αυτή που συνήθως αποκαλούμε μικροαστική." κατά τον κύριο Κούρτοβικ δεν έχει δικαίωμα στην ψυχαγωγία μέσω της λογοτεχνίας. Λοιπόν εγώ προτείνω κάτι.Όποια γυναίκα πάει σε βιβλιοπωλείο ν΄αγοράσει κάποιο βιβλίο του Κούρτοβικ να έχει μαζι της το Ε9 και τον αριθμό χρώματος βαφης των μαλλιών της. Γιατί μόνο με τόση σοβαρότητα θα μπορούσα ν' απαντήσω σ' ένα τέτοιο άρθρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛένα μου εμείς σε πρώτοαγαπησαμε για όλα αυτά που μας πρόσφερες μέσα από τα υπέροχα βιβλία σου. Και αυτό λέει πολλά.
Παναγοπούλου Μαρία
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφή¨Οπως είπα και στη Σοφία Βοϊκου, Λενακι μου, η κακία θα του μείνει!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλάκια πολλά από την τρελλοφίλη σου τη Σμαράγδα
Αγαπητη Λενα,
ΑπάντησηΔιαγραφήδεν ειχα δει το γραμμα του κύριου Κούρτοβικ
πριν το αναφερέτε στο blog σας.
Διαβασα οτι εγραψε και δεν πιστευα τι διαβαζα. Αυτος ο "κυριος" πρεπει να ντρεπεται
για οσα εγραψε.
Θα ηθελα να δω αυτον το "κυριο" να γραφει για τον Ξενοπουλο και "ροζ παραλογοτεχνια".
Μαρια
Ελένη Τσαμαδού: Ελένη μου συμφωνώ μαζί σου, γι αυτό και ζήτησα να με αφήσουν ήσυχη, οτι χρειάζομαι το παίρνω μόνο από τους αναγνώστες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝΑΣΣΟΣ: Η αλήθεια έιναι οτι προβλήματίστηκα αν θα έπρεπε να κάνω ανάρτηση στο άρθρο σου, γιατί θεωρώ οτι με το να βρίζουμε χάνουμε το δίκιο μας, αλλά τελικά σκέφτηκα οτι καθένας από μας, είναι υπεύθυνος για τα λόγια και της πράξεις του....΄
ΜΑίρη: Οι κριτικοί ονομάζουν ροζ λογοτεχνία, αλλα΄ποτέ δεν έχουν δώσει τον ακριβή ορισμό της λέξης, για να ξέρουμε τι εννοούν. Παραλογοτεχνία, θα έλεγα οτι υπάρχει στα αυθεντικά Άρλεκιν, εκείνα που κάποιες από μας διαβάσαμε στα άγουρα χρόνια της εφηβείας μας, ανάμεσα σε Καζαντζάκη, Λουντέμη, Ξενόπουλο, Ελύτη, Καβάφη και μετά ψάχναμε τον ψηλό μελαχρινό με του γκρίζους κροτάφους και τους μύες που διαγράφονταν από το φανελένιο παντελόνι (αυτή η περιγραφή με πεθαίνει ακόμα και σήμερα....)
Άν τώρα οι κριτικοί εννοούν ροζ λογοτεχνία βιβλία που μιλούν για τα απλά, τα καθημερινά, για έννοιες ξεχασμένες ή παραμελλημένες, όπως η φιλία, η οικογένεια, η αγάπη και αν εννοούν λογοτεχνία, μόνο τα βιβλία που αφορούν λίγους και καταλαβαίνουν ακόμα λιγότεροι, εγώ λέω οτι στην λογοτεχνία ταμπέλες δεν πρέπει να υπάρχουν, ούτε περιθωριοποίηση. Θα έλεγα οτι στην λογοτεχνία υπάρχουν...ώρες και κάθε ώρα έχει το δικό της βιβλίο. ΄Και τα κριτήρια για να κριθεί ένα βιβλίο, νομίζω οτι τα παρέχει ο χρόνος και η αντοχή του βιβλίου στον χρόνο. Κάποτε ο μεγάλός Ξενόπουλος, κατηγορήθηκε μέχρι να ονομαστεί...κλασσικός και προς Θεού δεν κάνω συγκρίσεις....
Και αυτό απαντάει και σε σένα Μαρία μου! Όσο γαι τον κύριο Κούρτοβικ, θα ήθελα πολύ να ξέρω την αιτία αυτού του προσβλητικού άρθρου...
Σμαραγδένια, φιλιά πολλά και τρυφερά!
Λενάκι καλησπέρα! εδώ και μέρες ήθελα να βρω χρόνο για να μιλήσω επί του θέματος αλλά είμαι πάρα πολύ πιεσμένη αυτή την περίοδο! Φυσικά διάβασα το άρθρο του κυρίου και εξοργίστηκα με το θράσος του να κρίνει και να χαρακτηρίζει μειωτικά ένα πολυπληθές αναγνωστικό κοινό που στηρίζει και υπερλατρεύει συγγραφείς που καταθέτουν ψυχή και χαρίζουν μέσα από τις σελίδες των έργων τους μαγικά ταξίδια! Λενάκι ξέρεις πόσο σε αγαπάμε και δεν έχεις ανάγκη κανέναν! Εξάλλου μετά από τόσες επιτυχίες θα έπρεπε να ξέρεις πως κάθε Μάϊο που θα κυκλοφορεί το νέο σου αριστούργημα θα βρίσκει θέμα και από ένας Κούρτοβικ για να κάνει παρουσία του απλά αισθητή! ( αν δεν κάνω λάθος και πέρισυ δεχθήκαμε μια ανάλογη επίθεση για το Νόμισμα ή για το Ποτάμι)
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι πάντα καλά!
Μάκια!
ΥΓ Ο "Έρωτας" με έχει συνεπάρει και ακόμη είμαι στην αρχή! Είναι τέλειο! Για ακόμη μια φορά ( επίτρεψέ μου την έκφραση) ΕΓΡΑΨΕΣ!!!!!!
Πιστευω οτι η καλυτερη απαντηση που θα ταιριαζε στον εν λογω "κριτικο λογοτεχνιας", Λενα μου, ειναι τα λογια ενος σοφου αγιορειτη μοναχου: ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ, ΟΙ ΜΕΣΑΙΟΙ ΜΕ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ, ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ. Τωρα το που ανηκει το ατομο αυτο...ε,νομιζω ειναι αυτονοητο.
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλο σαββατοκυριακο σε ολους
Σμαραγδα
Φορές είναι που αναρωτιέμαι αν όμοιες με αυτήν επιθέσεις – διότι περί επίθεσης πρόκειται – έχουν ως βαθύτερο αίτιο τον φόβο ή την ζήλεια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔίχως να αναφέρομαι στον κύριο Κούρτοβικ – δεν τον γνωρίζω προσωπικά άλλωστε για να καταφερθώ εναντίων του – προβληματίζομαι όταν αισθάνομαι πως κάποιες ταμπέλες τοποθετούνται με σκοπό να πλήξουν κάποιο έργο ή προσωπικά τον δημιουργό του.
Υπάρχει μια καθημερινότητα που πολλοί αδυνατούν ή έστω αρνούνται να αποδεχθούν.
Στέκουν, εγκλωβισμένοι καθώς είναι, ανάμεσα στα πρέπει και τους καθωσπρεπισμούς ενός τυπικού που δεν γνωρίζω ποιού δημιούργημα είναι και τι σκοπούς εξυπηρετεί.
Γιατί θα πρέπει λοιπόν να χτυπήσουν εκείνους τους ανθρώπους, λιγότερο ή περισσότερο ευαίσθητους δεν θα πω, που κυκλοφορούν μέσα στο σύνολο εκείνο που αγωνιεί, που πονά, που αισθάνεται τις όποιες δονήσεις εκπέμπει ο δίπλα του άνθρωπος;
Κι ένα ερώτημα ακόμα γεννιέται στην ψυχή μου, είναι κακό, κι αν ναι ποιος είναι εκείνος που θα το πάθει, να γράφει ένας άνθρωπος εκείνα που αισθάνεται, κι εκείνα που αισθάνεται να μην έχουν το αφ’ υψηλού βλέμμα απέναντι σε εκείνον που θα διαβάσει το πόνημα;
Πρέπει δηλαδή να βρίσκονται «οι λογοτέχνες», συγχωρέστε μου τα εισαγωγικά όσοι ενοχλούνται γιατί πιστεύω πως πάνω απ’ όλα είμαστε άνθρωποι, σε έναν τόπο διαφορετικό από τους αναγνώστες τους;
Λένα μου, αφου ζητήσω αλλη μία φορά συγγνώμη, που δέν μπόρεσα να παραβρεθώ σε παρουσίαση, θέλω να πω τήν δική μου γνώμη στο θέμα κούρτοβικ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤΟ ΚΑΚΟ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΣΕ ΦΤΑΣΟΥΝ, ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΤΑΘΟΥΝ ΣΤΙΣ ΜΥΤΕΣ ΤΩΝ ΠΟΔΙΩΝ ΤΟΥΣ.ΠΡΑΓΜΑ ΑΝΕΦΙΚΤΟ ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΛΙΓΟ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΤΟΥΣ ΥΨΟΣ.
Σε έχουμε λατρέψει κι αυτό ενοχλεί.
"το γυφτάκι"
Δήμητρα: Πραγματικά κάθε χρόνο έχω και μια επίθεση, αλλα΄εκείνες ήταν για τη δουλειά μου και ξέρω οτι δεν μπορεί ν' αρέσουν όλα σε όλους. Εδώ ήταν επί προσωπικού και αυτό δεν το συγχωρώ! Έχω όμως την αγάπη σας και αυτό τα κάνει όλα πιο εύκολα1 Χαίρομαι που σου αρέσει ο Έρωτας, ελπίζω να σε ταξιδέψει όμορφα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣμαραγδένια μου σ' ευχαριστώ, μου άρεσε πολύ αυτό που έγραψες!
Ήχος πλάγιος μόνος: Έχω πει πολλές φορές, οτι αφού γράφω για ανθρώπους έχω μάθει ν' ακούω τους ανθρώπους, να δέχομαι τα λάθη και τα πάθη τους. Μ' ενοχλούν οι άνθρωποι που βγάζουν βιαστικά συμπεράσματα και κρίνουν, χωρίς να δέχονται την κριτική.
Γυφτάκι: Αυτό που έγραψες, είναι μια μεγάλη αλήθεια. Όσο για την λατρεία σας....αυτή είναι και η ασπίδα μου σε κάθε επίθεση. Ευχαριστώ....
Φιλιά πολλά από τη Νίσυρο που αύριο γιορτάζει τον πολιούχο της Νεομάρτυρα Άγιο Νικήτα. Είσαι καλά, Λένα μου; Σήμερα πέρασε ένας δημοσιογράφος από τον τηλεοπτικό σταθμό της Ρόδου και μιλήσαμε για τους "Καθρέφτες στο χώμα". Όλα πάνε καλά μετις παρουσιάσεις σου, ο κόσμος αγάπησεκαι το πρόσφατο βιβλίο σουκαι νομίζω ότιπρέπει να κοντεύουν ναεξαντληθούν τα αποθέματα ή κάνω λάθος; Ό)
ΑπάντησηΔιαγραφήΝικόδημε είμαι καλά,αλλά λίγο κουρασμένη. Την Δευτέρα φεύγω για Κύπρο. Πραγματικά ο Έρωτας αγαπήθηκε και πήγαμε και σε ανατύπωση. Όσο για τους Καθρέφτες... τα είπαμε και τηλεφωνικώς. Περιμενω το νέο σου "πέταγμα" για όπου εκτιμήσουν το ταλέντο της γραφής και της ψυχής σου...
ΑπάντησηΔιαγραφήαυτο το κυριουλη η μανα του το ξερει¨?? λεω τωρα εγω.. κατερινακεχ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ποστ είναι παλιό αλλά με άγγιξε και θα καταθέσω και εγώ το λιγοστό της άποψής μου: στην τέχνη, αγαπητή μου κυρία Μαντά, δεν χωράνε βιογραφικά κριτικών και περισπούδαστα πτυχία. Η τέχνη, η μουσική, το γράψιμο, όλα, είναι ψυχούλα που δίνεται στον άλλον από αγάπη. Είναι η κραυγή του μυαλού που μοιράζεται απλόχερα, είναι το δάκρυ που βρίσκει το στόχο του, το γέλιο που κόβεται στα δύο. Αυτό λοιπόν το μέγιστο δεν πρέπει να το κατακρίνει κανένας, ας έγραψε μυθιστόρημα η κυρία Κατίνα, η κουτσή Μαρία (όπως εγώ πχ.). Δεν σας ξέρω, ομολογώ δεν έχω αγοράσει βιβλίο σας -λάθος μου- αλλά το μπλογκ σας είναι ερωτεύσιμο και καθρέφτης μίας φωτεινής ψυχής. Τα φτερωτά λόγια των κριτικών πετάνε και χάνονται, η λογοτεχνία μένει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε εκτίμηση πολύ,
Μαρία
Μαρία: Κατ' αρχήν χαίρομαι που διαβάζονται και τα παλιά ποστ! Πρόσφατα έκανα μια ανάρτηση για τους Μυστικούς αρραβώνες του Ξενόπουλου... Ψάχνοντας για την βιογραφία του μεγάλου λογοτέχνη, βρήκα τα λόγια που είχε ο ίδιος πει και τα παραθέτω και εδώ:
ΑπάντησηΔιαγραφή"... Εγώ γράφω διηγήματα για τον κόσμο και θέλω να τα χαίρεται ο κόσμος. Ο κόσμος με νιώθει, ο κόσμος με διαβάζει, ο κόσμος με αγοράζει. Μου αρέσει κάθε μου γραφτό, να είναι στην μορφή του τόσο απλό, ώστε με την ιδια σχεδόν άνεση να το διαβάζει κι ένα μαθητής του Γυμνασίου και ο κύριος Παλαμάς. Δεν αγαπώ τα σύννεφα και τα σκοτάδια, με τραβά περισσότερο η ξαστεριά , το φως....."
λογοτεχνια για θιτσες...
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλα τα λεει ο κουρτοβικ
ναι ναι, αντρας ειμαι, σωστα καταλαβες
Λογοτεχνικά, απο επιστημονικής σκοπιάς, όπως πιθανότητα θα έχετε την αυτεπίγνωση να το γνωρίζετε και εσείς, τα βιβλία σας στο σύνολό τους είναι ανεπαρκή. Απλοϊκά αντιπροσωπεύεται ότι οι Παντελίδης -Πάολα στο τραγούδι , δηλαδή την κατάπτωση της αισθητικής των νεοελλήνων ώστε να θεωρείστε εσείς λογοτέχνης και οι άλλοι καλλιτέχνες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλικά